Bahco tööriistakeskuses toimus mootorratta hoolduse õpituba Redmoto noorsportlastele

Kirjutab Margus Pihlak

Ükspäev saatis Jaan Saluste Kiilimotost emaili ja teatas, et Redmoto lastele, aga ka nende vanematele, toimub koolitusõhtu.
Teemad tundusid huvitavad ja asjakohased sügisõhtul arutlemiseks: 
– sisepõlemismootori tööpõhimõte;
– sportmootorratta võistluseelne ettevalmistus;
– mootorratta hoolduse põhitõed vaatame üle mootorratta peal;
– Martin Graumanni seiklused Dakaril;

Meie kodus tekkis korraks diskussioon, sest samaks õhtuks oli juba mingi laste jõulupidu planeeritud, kuid häältega 1:1 otsustasime koolitusõhtu kasuks. Veidi veel selgitustööd ja seis oli juba 2:0.
06.12 õhtul kella kuueks kogunetigi Bahco tööriistakeskusesse (Mäealuse 10C, Tallinn – kes veel ei tea). Kõiki saabujaid võttis lahkesti vastu Priidik Neps, kes oli üles seadnud igati eeskujuliku koosolekusaali, projektorite, lauavee, lutsukommide, pastakate ja kõige muu vajalikuga. Jaan Saluste ja Meelis Soha polnud raskeks pidanud ka mõned tsiklid näitlikuks õppematerjaliks kohale tuua – igati uhke värk!
Akadeemiline veerand sisseelamiseks ning kindlalt ka maailma mastaabis üks tippmehhanikuid, Martin Graumann astus sihtgrupi ette. Ilmselgelt tunneb ta ennast kahekesi tsikliga mugavamalt, kui paari-kolmekümne asjaliku ja uudishimuliku silmapaari ees. Kuid isegi kõrgmäestiku simulaatortreeningul käinud mehe hääl ei vääratanud. Üksteise järel said Jaani toodud mootori luukere peal ette näidatud kõik olulised detailid: silinder, kolb, keps, väntvõll, see väike hammasratas mis ketti mööda tagarattast pöörlema paneb jne jne. Lapsed jälgisid suure huviga ning tegid olulisi märkmeid oma paberile, millel oli samuti mootori joonis. Kahe takti ja nelja takti mootori erinevused koos audiovisuaalse hindamise meetoditega, kustkaudu õli liigub ja miks teda üldse vaja on. 
Mida sügavamale mootori sisse teemaga jõuti, seda kiiremini hakkas laua pealt kaussidest lutsukaid minema, tõusis lastehäälne sumin ja seda rohkem hakkasid kohale tulnud isad hoopis küsimusi esitama. Siis tuli ühe väga asjaliku kuti käest küsimus, et kas karterite vahele, lisaks tihendile, võiks veel mingit määret panna, ja ka isad jäid vait.
Grauks vaatas ajakava ja ütles, et näed ongi aeg mõni sõna tsikli võistluse jaoks ettevalmistusest rääkida. Väiksemad poisid olid selleks ajaks süvenenud oma asjadesse, kuid Martin tõi nad oskuslikult teemasse tagasi. Kütus, pidurid, gaasirull, külmkäivitus klapp – kutid said oma must-do listi mitu asja juurde, mida ka ise kontrollida võiksid. Juhuks, kui isa pole veel jõudnud. Aga sealt arenes teema juba loomulikku rada pidi õhufiltrite hoolduse kaudu kogu muu tsikli hoolduse juurde ja see oleks pidanud olema rohkem isade mängumaa. Kuid kogu jutt oli nii huvitav, et isad kippusid lausa poiste selja taha jääma, kui tsiklite peal midagi konkreetset näidati.
Tasapisi said isad siiski ka võimalusi oma küsimusi esitada. Kuni amortide õhutamise vajalikkus, ohud sealjuures ning Jaani teemakohane jutuke legendaarse võidusõitja V.K omaaegsest õhutustehnikast, tõmbasid ka sellele päevakohapunktile joone alla.
Martin vahetas siis oma positsiooni ruumis, liikudes garaazi ukse juurde, kuhu oli maha laotatud suhteliselt suur, kokkulapitav tööriistakott. Algas õhtu viimane osa – Martini seiklused Dakaril. Võtmekomplekti juures rääkis ta alustuseks väga veenvalt, et suured tööriistakastid on saatanast, kui vähem või rohkem ringi liikuma pead. Tema on enda jaoks läbi täpselt läbi mõelnud, milliseid tööriistu tal vaja läheb. Iga “igaks juhuks” kaasa võetud lehtvõti või kruvikas tähendab lisakoormust ja kriitilistes olukordades rohkem sebimist. Sama soovitas ka papadele, et vaadake oma tööriistade komplektid sellise pilguga üle. 
Võtmesaagale järgnes kirjeldust tema, kui mehhaaniku tavalisest päevast Dakar’i rallil. Millega liigutakse, kuidas varustus on pakitud, kus magatakse, millal üldse magatakse, millal rapsida ei tohi, sest hapnikku pole jne. Kindlasti on tema kogemustes ainest päris mitme õhtu jagu jutustamiseks ja loodetavasti see võimalus uuesti kuulamiseks kunagi ka avaneb. Aga kell tiksus üheksa peal ja kõige väiksemad mehe haigutasid juba ilma pausideta. Ikkagi täispikk tööpäev ja homne ees ootamas. Suure aplausiga tänati Martin Graumanni, Jaan Salustet ja Priidik Neps’i kes Bahco poolt kõigile osalejatele kingitusekoti kaasa andis. Suurepärane õhtu!
Teel koju küsiti minu käest, et aga millal küünal teab, et tuleb sädet anda? Või kuidas üldse see elekter mootorisse tekib? Ilmselgelt ootame säärasele koolitusõhtule järge!